Tips voor een geslaagde kerstborrel

kerstborrel bedrijfsuitjeMaak van je kerstborrel een geslaagd bedrijfsuitje met deze gouden tips

TIP 1: Organiseer de kerstborrel altijd met minimaal 1 en maximaal 3 collega’s. Het is sowieso gezelliger om het samen te organiseren en het is prettig om de verantwoordelijkheid te kunnen delen. Vaak gaat er meer tijd in de organisatie van een kerstborrel zitten dan je aanvankelijk zou denken.

TIP 2: Bepaal de datum. De het afsluitende bedrijfsuitje wordt vaak in de week voorafgaand aan de kerstvakantie gepland. Is deze week gekkenhuis vanwege deadlines en andere verplichtingen, kies er dan voor om de kerstborrel eerder in december te plannen.

TIP 3: Informeer naar het budget. Waarschijnlijk heeft jullie bedrijf een bepaald budget gereserveerd voor een afsluitend bedrijfsuitje. Informeer naar het exacte bedrag wat je kan uitgeven aan de kerstborrel. Het budget bepaalt natuurlijk voor een groot deel wat de mogelijkheden zijn.

TIP 4: Bepaal wie er uitgenodigd worden. Alleen de mensen van deze afdeling of plannen jullie de borrel met verschillende afdelingen samen? Met of zonder partners? Als de partners worden uitgenodigd dan zijn de kosten hoger maar het zorgt er wel voor dat de kerstborrel persoonlijker wordt en de partners meer betrokken worden bij het bedrijf.

TIP 5: Bepaal de inhoud van het eindejaarsuitje. Gaan jullie alleen samen borrelen, willen jullie nog een leuke activiteit plannen of ander soort entertainment, wordt de borrel gekoppeld aan een inhoudelijk stukje of wil de leidinggevende van het moment gebruik maken om terug te blikken op het afgelopen jaar?

TIP 6: Bepaal de locatie. Jullie kunnen ervoor kiezen om de kerstborrel in house te organiseren. Dit is ideaal als jullie een klein budget hebben. Je kan eenvoudig zelf drank en hapjes inkopen en met wat tijd, creativiteit en inspiratie via google is het mogelijk om zelf een activiteit te bedenken. Is er wat meer budget beschikbaar dan is het mogelijk om de borrel te laten cateren of de borrel uit te besteden bij een horecalocatie of evenementenbureau, zoals WRKSHOP. Informeer naar de mogelijkheden bij de locatie van jullie keuze.

TIP 7: Zorg voor veel drank en hapjes! Bij een Kerstborrel, de naam zegt het al, wordt er geborreld. Zorg daarom voor genoeg drank of kies voor een drankarrangement bij de horecalocatie. Op deze manier weet je vooraf al precies wat de kosten zullen zijn en kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. Bespreek ook vooraf met de locatie wat voor soort hapjes er geserveerd moeten worden.

TIP 8: Als de datum, tijd, inhoud, locatie en genodigden bekend zijn dan kunnen jullie de genodigden een uitnodiging sturen. Vraag in de uitnodiging ook om een bevestiging. Bij de meeste organisaties kun je vaak tot enkele dagen voor aanvang wijzigingen in het deelnemersaantal doorgeven, daarna geldt dat je betaalt voor het doorgegeven aantal. Om te voorkomen dat je moet betalen voor mensen die niet aanwezig zijn, is het belangrijk om de aan -en afmeldingen goed bij te houden.

TIP 9: Als alles geregeld is, is het altijd slim om een weekje voor aanvang de deelnemers een enthousiaste reminder te sturen voor de borrel zodat iedereen alvast in de stemming komt en je eventuele last minute afmeldingen nog binnenkrijgt. Daarna nog voor de laatste keer alles afstemmen met de locatie en het definitieve aantal personen doorgeven.

TIP 10: Have fun! Een goede voorbereiding is het halve werk en dan is het voor jullie als organisatie nu ook tijd om te genieten van het zelf georganiseerde eindejaarsuitje. Proost!

Hopelijk helpen deze tips je bij het organiseren van jullie kerstborrel, eindejaarsuitje of bedrijfsuitje. Mocht je ervoor willen kiezen om het bedrijfsuitje uit te besteden dan ben je uiteraard bij WRKSHOP aan het juiste adres. Kies dan bijvoorbeeld voor het kerstborrel en pubquiz arrangement, 3 uur lang all-in borrelen en een gezellige pubquiz met Kerst tintje voor slechts € 29,50 p.p. incl. BTW